-
Βρεφική Κοινότητα
Δίγλωσσο περιβάλλον για παιδιά περίπου 1 έτους, από τη στιγμή που περπατούν, έως 2,5 ετών
Στο πρώτο σε σειρά μοντεσσοριανό περιβάλλον καλωσορίζουμε το παιδί που πραγματοποιεί την πρώτη του έξοδο από το περιβάλλον της οικογένειας.
Πρόκειται για έναν χώρο, που πάνω από όλα εκφράζει σεβασμό και αγάπη και εξασφαλίζει τη σωματική και ψυχική στήριξη του παιδιού σε αυτή τη μετάβαση.
Η νέα πραγματικότητα θα προκαλέσει και θα συναρπάσει τον εξερευνητή του 1 έτους και άνω.
Το παιδί αυτής της ηλικίας:
- Αναπτύσσει την κίνησή του
- Διψά για λέξεις και αφομοιώνει πλήρως τη γλώσσα από το περιβάλλον του
- Επιδιώκει να κάνει πράγματα μόνο του, για τον εαυτό του, χτίζοντας υποσυνείδητα σωματικές, και νοητικές δεξιότητες, αλλά και την αυτοπεποίθησή του και τη δύναμη της θέλησης.
Το περιβάλλον μας
- Ο χώρος είναι σχεδιασμένος με βάση τις αναπτυξιακές ανάγκες και τις δυνατότητες του παιδιού αυτής της ηλικίας
- Τα ράφια φιλοξενούν δραστηριότητες και υλικό, διαθέσιμο στο παιδί να το εξερευνήσει, που εξελίσσουν την ανάπτυξή του
- Τα αντικείμενα που χειρίζεται είναι πραγματικά και οι δουλειές που εκτελεί έχουν στόχο και αποτέλεσμα, προσφέροντας στο παιδί εμπειρίες που θα διαμορφώσουν την ατομικότητά του.
Προσφέρουμε δραστηριότητες Καθημερινής Ζωής
- Οικείες στο παιδί από το σπίτι
- Αφορούν κυρίως στη φροντίδα του εαυτού και του περιβάλλοντος
- Βοηθούν το παιδί στην προσαρμογή του στον κόσμο των ενηλίκων, καθώς το παιδί έρχεται σε επαφή με καθημερινές εμπειρίες ζωής
- Το παιδί αποκτά ποικίλες εμπειρίες κίνησης που ενισχύουν το συντονισμό της αδρής και λεπτής κίνησης, την ισορροπία και το συντονισμό χεριού-ματιού.
Η ατομική δουλειά εναλλάσσεται με ομαδικές δραστηριότητες, όπως η προετοιμασία ενός γεύματος, οι οποίες ενισχύουν την αλληλεπίδραση και την κοινωνικοποίηση των παιδιών.
Δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στη γλώσσα, την ελληνική και την αγγλική, με πλούσιο υλικό, όπως ονομασία αντικειμένων μέσα από κάρτες, γνωριμία με τους ήχους της γλώσσας μέσα από βιβλία, ποιήματα και τραγούδια.
Πάνω από όλα, ενθαρρύνουμε την ελεύθερη έκφραση του παιδιού από τη στιγμή που αρχίζει να μιλάει.
Ο εξωτερικός χώρος είναι προέκταση του εσωτερικού και ανάλογα προετοιμασμένος με δραστηριότητες όπως και ο εσωτερικός. Τα παιδιά κινούνται και δραστηριοποιούνται απρόσκοπτα και στους δύο χώρους κατά τη διάρκεια της ημέρας.
Το Σπίτι των Παιδιών
Δίγλωσσο περιβάλλον για παιδιά από 2,5 έως 6 ετών.
Το περιβάλλον του σχολείου μας που απευθύνεται στα παιδιά 2,5 έως 6 ετών ονομάστηκε από την Μαρία Μοντεσσόρι, Σπίτι των Παιδιών (Casa dei Bambini).
Είναι το περιβάλλον, στο οποίο μεταβαίνουν τα παιδιά της Βρεφικής μας Κοινότητας , αλλά και κάθε παιδί αυτής της ηλικίας που υποδεχόμαστε.
Το Σπίτι των Παιδιών εκφράζει το όραμα της Μαρία Μοντεσσόρι για την ανθρώπινη κοινωνία.
Είναι ο χώρος, στον οποίο βλέπει κανείς να πρωταγωνιστούν από κοινού η ατομικότητα που έχει ήδη αρχίσει να διαμορφώνεται και τα βαθιά συναισθήματα που ενώνουν τους ανθρώπους σε μια βάση σεβασμού, ελευθερίας και ευθύνης.
Στο περιβάλλον αυτό, προσφέρουμε στο παιδί:
- Μοντεσσοριανό υλικό που κεντρίζει το ενδιαφέρον του, αναπτύσσει την νόησή του, ενισχύει την κατανόηση του κόσμου γύρω του και την προσαρμογή του σε αυτόν
- Ανεξαρτησία και αυτονομία σε σωματικό, νοητικό και ψυχικό επίπεδο, που συνοδεύεται από υπευθυνότητα και κοινωνική συνείδηση
- Αυτοπεποίθηση που ενδυναμώνεται μέσα από την ελεύθερη επιλογή και δράση
- Κοινωνικές εμπειρίες, συνεργασίας ή ομαδικής δουλειάς και ανεπτυγμένες επικοινωνιακές δεξιότητες, χάρη σε ένα ποικιλόμορφο ηλικιακά περιβάλλον
Το μοντεσσοριανό υλικό στο Σπίτι των Παιδιών περιλαμβάνει 5 διακριτές ενότητες υλικού που διαχωρίζονται και χωροταξικά:
- Καθημερινή Ζωή
- Αισθητηριακό υλικό
- Γλώσσα
- Πολιτισμός
- Μαθηματικά
Τα πολυάριθμα υλικά κάθε ενότητας διαφέρουν σε βαθμό δυσκολίας και εξελίσσουν τη γνώση του παιδιού βήμα-βήμα.
Καθημερινή Ζωή
Πρόκειται για δραστηριότητες που συναντά το παιδί στη καθημερινότητά του, στο σπίτι του. Στόχος του υλικού είναι να λειτουργήσει σαν γέφυρα μεταξύ του παιδιού και του κόσμου των ενηλίκων και να συμβάλει στην προσαρμογή του παιδιού στην πραγματικότητα που το περιβάλλει.
Όλες οι δραστηριότητες της Καθημερινής Ζωής έχουν κύριο στόχο τον συντονισμό της κίνησης του παιδιού. Μαθαίνει να χειρίζεται πραγματικά αντικείμενα και εργαλεία για να πετύχει το στόχο της δραστηριότητας. Συντονίζει την κίνησή του με πολλά διαφορετικά είδη κινήσεων και προκλήσεων. Μπορεί, μεταξύ άλλων, να σερβίρει νερό με μπρίκι σε μικρά ποτηράκια, να σκουπίζει, να πλένει πανιά ή ένα έπιπλο, να φυτεύει λαχανικά στον κήπο, να ποτίζει τα λουλούδια, να στύβει χυμό, να στρώνει το τραπέζι κ.ά.
Ενώ το παιδί δουλεύει με τα χέρια του και συγκεντρώνεται για να πετύχει το στόχο του, δυναμώνουν:
- η θέλησή του
- η επιμονή του
- η υπομονή του
- η τάξη στον νου, που θα εκφραστεί στην κίνηση του (ο νους οδηγεί το χέρι)
- η λογική σκέψη (οι πράξεις του έχουν μια λογική σειρά)
- η συγκέντρωσή του
- η αυτοπεποίθηση με κάθε ενέργεια και δραστηριότητα που ολοκληρώνει
- η συνείδηση του εαυτού του
Εξελίσσεται σωματικά και ψυχικά.
Με την Καθημερινή Ζωή το παιδί γίνεται πρωταγωνιστής της ζωής και κύριος του εαυτού του.
Αισθητηριακό Υλικό
Το υλικό αυτό ανταποκρίνεται στην ιδιαίτερη ευαισθησία του παιδιού αυτής της ηλικίας να αφομοιώνει το περιβάλλον του, μέσα από τις αισθήσεις του.
Προσφέρουμε υλικό που εισάγει το παιδί μεταξύ άλλων στις έννοιες και στις ιδιότητες του μεγέθους, του όγκου, των υφών, των τόνων της μουσικής, των γεύσεων. Με το υλικό του Ροζ Πύργου, για παράδειγμα, το παιδί αντιλαμβάνεται το σχήμα, τον όγκο του κύβου και την αυξομείωση του μεγέθους σε 3 διαστάσεις, με ένα χειροπιαστό τρόπο. Με τα Κατασκευαστικά Τρίγωνα, το παιδί εισάγεται στη γεωμετρία και βλέπει ότι με τα τρίγωνα μπορεί κανείς να φτιάξει άλλα σχήματα.
Με το Αισθητηριακό υλικό το παιδί εκλεπτύνει τις αισθήσεις του και εξελίσσει τη νόηση και την κατανόησή του για τον κόσμο.
Πολιτισμός
Όλες οι σπουδαίες κατακτήσεις και τα δημιουργήματα του ανθρώπου σε αλληλεπίδραση με το περιβάλλον, στο πέρασμα των αιώνων, μετατρέπονται σε υλικά Πολιτισμού, στο Σπίτι των Παιδιών, προσφέροντας στο παιδί μια χειροπιαστή γεύση του κόσμου που το περιβάλλει.
Προσφέρουμε στο παιδί μεταξύ άλλων:
- Κάρτες βοτανολογίας που εισάγουν τα ονόματα φυτών ή λουλουδιών, δραστηριότητες καθημερινής ζωής που σχετίζονται με τη βοτανολογία όπως κοπή λουλουδιών και στολισμός των βάζων, φύτεμα σπόρων, φροντίδα των φυτών, το Βοτανολογικό ερμάριο που εισάγει τους διάφορους τύπους φύλων και τις ονομασίες τους
- Δραστηριότητες ζωολογίας, όπως κάρτες με την ταξινόμηση των ειδών των ζώων, του περιβάλλοντός τους, της φυσιολογίας τους και τα ονόματά τους. Στο περιβάλλον θα βρει κανείς παζλ ζωολογίας, δραστηριότητες φροντίδας των ζώων, μεγεθυντικούς φακούς μελέτης των εντόμων και άλλων ζωντανών οργανισμών της φύσης
- Υλικά που εισάγουν το παιδί στη γεωγραφία, όπως χάρτες πάζλ των ηπείρων, των κρατών, δραστηριότητες που εισάγουν τις σημαίες και τις πρωτεύουσες των κρατών, τον ρουχισμό, το φαγητό και τις παραδόσεις άλλων πολιτισμών, καθώς και τις διάφορες μορφολογίες του φυσικού περιβάλλοντος (λίμνες, ποτάμια κλπ).
- Δραστηριότητες που εισάγουν το παιδί αισθητηριακά στην έννοια του χρόνου και της ιστορίας, όπως οι καθημερινές συζητήσεις και ο προφορικός λόγος γύρω από το πέρασμα του χρόνου και την εναλλαγή των εποχών, οι αφηγήσεις ιστοριών, οι βιογραφίες εξεχόντων μορφών των τεχνών κ.ά.
- Μια ματιά στον κόσμο των τεχνών, μέσα από μια αισθητηριακή γνωριμία, για παράδειγμα, με τα διάφορα ρεύματα ζωγραφικής και τους εκπροσώπους της, τις διαφορετικές τεχνικές ζωγραφικής (σχέδιο, ζωγραφικής με νερομπογιές, τύπωμα, κολάζ, κέντημα), τα ονόματα και τις βιογραφίες μουσικών συνθετών, αλλά και μια εισαγωγή στις ονομασίες και στους ήχους των μουσικών οργάνων.
- Κάποιες δραστηριότητες και πειράματα φυσικής επιστήμης που εισάγουν στο παιδί θεμελιώδεις έννοιες της φυσικής όπως, η λειτουργία της βαρύτητας, της έλξης ή του μαγνητισμού κλπ.
Μαθηματικά
Στο Σπίτι των Παιδιών το παιδί θα γνωρίσει τα μαθηματικά ως αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής του.
Από το πρώτο κιόλας υλικό της Καθημερινής Ζωής το μοντεσσοριανό περιβάλλον ανταποκρίνεται στον μαθηματικό νου του ανθρώπου και στη τάση του να υπολογίζει, να συγκρίνει, να ταξινομεί, να βγάζει συμπεράσματα.
Πρόκειται για διεργασίες του νου απαραίτητες για τη ζωή, που ονομάστηκαν μαθηματικές.
Με το υλικό των Μαθηματικών εισάγονται στο παιδί αφηρημένες έννοιες με ένα χειροπιαστό και συναρπαστικό τρόπο.
Οι μαθηματικές πράξεις της πρόσθεσης, της αφαίρεσης, του πολλαπλασιασμού και της διαίρεσης, ακόμη και με τετραψήφιο διαιρέτη, οι ιδιότητές τους, (όπως η αντιμεταθετικότητα), η λειτουργία του δεκαδικού συστήματος, τα κλάσματα, τι σημαίνουν, οι ισοδυναμίες τους και οι πράξεις, το μέτρημα μέχρι το 1000, η έννοια του απείρου, έχουν γίνει όλα ελκυστικά υλικά που το παιδί λατρεύει να εξερευνά.
Σε αλληλεπίδραση με το υλικό αυτό, το παιδί αποκομίζει μια προσωπική εμπειρία ανακάλυψης και κατανόησης της μαθηματικής διάστασης των πραγμάτων γύρω του.
Γλώσσα
Ο Προφορικός Λόγος στο Σπίτι των Παιδιών αποτελεί το πρώτο και σημαντικότερο κομμάτι του μοντεσσοριανού προγράμματος της γλώσσας, και ξεκινά την 1η κιόλας μέρα που θα έρθει το παιδί στο σχολείο μας.
Μέσα από τον πλούσιο προφορικό λόγο, στα Ελληνικά και στα Αγγλικά, οδηγούμε το παιδί ομαλά στην γραφή και στην ανάγνωση, μέσα από μια φωνητική προσέγγιση της γλώσσας.
Εστιάζουμε προοδευτικά στους:
Ήχους, που φτιάχνουν τις λέξεις και στις λέξεις που σχηματίζουν τις φράσεις.
- Μέσα από τραγούδια, ποιήματα, αινίγματα, γλωσσοδέτες, αφηγήσεις και παιχνίδια, το παιδί ακούει και αφομοιώνει ήχους
- Το παιδί μαθαίνει ότι κάθε ήχος στη γλώσσα που ακούει είναι και ένα σύμβολο, ένα γράμμα της αλφαβήτου
- Έχοντας κατακτήσει ένα πλούσιο λεξιλόγιο, το παιδί συνθέτει, ενώνει αυτούς τους ήχους σε μορφή γραμμάτων και ξεκινά να γράφει
- Το συντροφεύει ένα πλούσιο υλικό γραφής που θα εξελίξει το παιδί, από τη γραφή των γραμμάτων της αλφαβήτου, στη δημιουργική γραφή σκέψεων και εκθέσεων
- Ενώ το παιδί γράφει, κάποια στιγμή θα προσπαθήσει να διαβάσει αυτό που έγραψε ξεκινώντας πάλι από τους ήχους. Θα αναγνωρίσει το σύμβολο του γράμματος, θα ανακαλέσει τον ήχο και θα προσπαθήσει να συνθέσει αυτούς τους ήχους, κάνοντας το πρώτο βήμα στην ανάγνωση.
Για να βοηθήσουμε το παιδί να εξελίξει τη γραφή και να φτάσει στη δημιουργική γραφή αλλά και στην ανάγνωση του γραπτού λόγου με κατανόηση και συναίσθημα, προσφέρουμε υλικά που εισάγουν α) τα μέρη του λόγου (γραμματική) και το ρόλο τους σε μια πρόταση (τι μας λέει για παράδειγμα το επίθετο; πώς είναι κάτι) και β) προσφέρουμε το υλικό της Ανάλυσης της Φράσης που ζωντανεύει με ερωτοαπαντήσεις τη σύνταξη του γραπτού λόγου και εξελίσσει την ανάγνωση.
-